söndag 25 oktober 2009

"Upsidedown" kaka

Den här kakan såg jag Martha Stewart göra och fick lov att leta rätt på receptet. Sen satt jag och översatte receptet till svenska genom en receptsida. Måtten är alltså lite konstiga..men kakan är himmelskt god!

Kolatopping:
6 msk smält smör
1+ 3/4 dl farinsocker (mjukt)
3/4 sl honung
3 dl mandelspån

Kakan:
3 dl mjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 dl smör, rumstempererat.
3 + 3/4 dl socker
3 stora ägg
2 ½ dl filmjölk
1 tsk vaniljextrakt (jag tog vaniljsocker istället)

Smörj en form med löstagbar kant, med mycket smör.
Häll ner farinsocker, honung och häll över det smälta smöret. Strö sist på mandelspånet.
Värm ugnen till 175 grader.
Kakan:
Blanda mjöl och bakpulver med kakao. Vispa smöret fluffigt och tillsätt sedan socker. Tillsätt ett ägg i taget i smeten. Blanda sedan 1/3 del av mjölblandningen, sedan 1/3 del av mjölken och varva så tills allt är blandat. Tillsätt vaniljextraktet (om du använder vaniljsocker, blandar du det i mjölet..)
Häll sedan smeten i formen, ovanpå smeten däri.
Grädda kakan i ugnen i ca. 45-55 minuter tills kakan är fast i mitten.
Skär sedan loss kakan från kanterna på formen innan du välter upp kakan med mandelsmeten uppåt.

1 kommentar:

  1. Kanonfin sida
    Du bara måste ju lägga in receptet på ejjeskaka. Och så efterlyser jag lite bilder framöver :-).
    Ps, jag bidrar gärna med lite matrecept sen, eftersom jag är så urkass på att baka. Kram kram

    SvaraRadera