söndag 25 oktober 2009

Ejjes Kaka


Den här kakan borde ligga på en "hall of fame". Alla som smakat den blir helt till sig och vill ha receptet. Jag gjorde den här kakan första gången på mellanstadiet, tillsammans med mina kompisar. Nu gör jag den till varje kalas, eftersom folk nästan blir sura om det inte finns Ejjeskaka på bordet =) Ett tips är att göra 1,5 sats om ni ska göra i en långpanna, då blir det extra tjock och god =)


Till kakan:
4 ägg
6 dl strösocker
150 gram rumsvarmt smör/margarin
6 tsk kakao
2 msk vaniljsocker
2 krm salt
3 dl vetemjöl

Kokosglasyren:
200 gram kokosflingor
2 dl strösocker
1 dl sirap
1 ½ dl vispgrädde
75 gram smör/margarin

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa först ihop margarin och socker. Vispa därefter ner äggen, siktat kakao, vaniljsocker och salt. Rör sist ner mjölet.
Bred ut smeten i en liten smörad och bröad långpanna.
Grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Den ska vara fast, inte smetig.

Gör under tiden glasyren; Rör ihop alla ingredienser i en kastrull och sjud på svag värme i ca 5 minuter. Rör då och då.
Bred glasyren på kakan och grädda ytterligare 10 minuter, eller tills kakan är gyllenbrun.
Ta ut kakan och låt den svalna innan den skärs i lagom stora bitar.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad kul att du följer min blogg och nu har en egen!!
    Vilken underbar bakgrund du har!!!
    Självklart får du länka till mig...jag blir bara glad.
    Lägger dig bland favoriterna!

    Den här kakan har jag helt missat ända fram tills för två år sedan då en i föräldragruppen bjöd på denna.
    Och precis som du säger blev jag helt såld!


    Lycka till med bloggandet!
    Mvh Åsa.
    www.ensidamedmat.se

    SvaraRadera
  2. ÅÅhh jag skulle kunna döda för en bit ejjeskaka just nu mmmmm

    SvaraRadera