fredag 1 januari 2010

Min Nyårsmeny

Gott Nytt år alla läsare!!

Vi firade nyår hos min bror igår och vi fick sån god mat!
Det var tre par (inkl.oss) som lagade en varsin rätt och såklart fick jag efterrätten.
Det här åt vi:

Förrätt:
Avokadohalvor med skalade räkor på.
Till det serverades rostat bröd med löjromssås som bestod av:
1burk löjrom
1 burk creme fraiche
Hackad purjolök

Varmrätten gjorde min bror och hans flickvän och detta fick vi:
"Oxfile suprise" med rödvinssås och potatisgratäng.
Receptet hittar ni här på Arlas hemsida:

http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15749

Efterrätt:

Vitchokladpannacotta med passionsfrukt
(jag gjorde 1,5 satser men detta är recept för 4 port)

Recept:
5dl grädde
3 gelatinblad
1 tsk vanilsocker (+1vaniljstång om man vill..)
100g vit choklad

Passionsfrukt

1.Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
2. Hacka chokladen i små bitar.
3. Koka upp grädden tillsammans med vaniljsockret.
4. Lägg i chokladen och låt smälta.
5. Krama ur gelatinet och rör ner till det smälts.
6. Häll upp i glas/formar och ställ kallt i minst 4 timmar före servering.
7.Innan servering gröper man ur passionsfrukterna och lägger ovanpå pannacottan.

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar