söndag 20 december 2009

Galet God Fudge


Jag hade aldrig gjort fudge förut, men provade ett recept igår som blev så himla gott.Jag kommer nog göra en till sats om någon dag, för det kommer aldrig räcka till jul, eftersom jag går och nallar hela tiden =)


Enjoy!


3dl socker

1 dl grädde

1 dl mjölk

1,5dl smör

1msk vaniljsocker

3msk kakao


Gör såhär:

Häll upp alla ingredienserna i en kastrull.

Koka upp under omrörning och koka sedan långsamt på svag värme.

Klä en form ca 13 x 16 cm med bakplåtspapper, eller smörj en glasform med smör.

När massan har en temperatur på 126 grader är den färdig. Jag har ingen termometer, men jag gjorde det enkelt och körde med kulprovstekniken.

Häll upp i formen och låt svalna.

Skär fudgen i bitar innan det stelnat helt.

Sedan tog jag en påse med lite florsocker i och slängde ner bitarna däri. Sen skakade jag runt dom och hällde sedan över i en sil för att skaka bort överflödigt socker.

På så vis klibbar inte bitarna ihop..


Over And Out - nybliven fudgeälskare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar